The ‘No More Boring Art’ Project

De KunstTour presenteert:

The ‘No More Boring Art’ Project.

VR. 3/ ZO. 4/ MA. 5 juni | 08:00 – 20:00

3 x 7 kunstenaars @ 1400m2 speelveld

In 1970 verbrandt John Baldessari zijn schilderijen en hij verklaart kort daarna, met het gelijknamige werk; ‘I will not make any more boring art’. Daarmee noemt hij zijn vroegere werk saai en creëert bewust hoge verwachting over hetgeen hij vervolgens zal maken.

Kunst ontstaat voor veel kunstenaars vanuit verveling; waar ruimte wordt gelaten kan iets nieuws ontstaan. Zuid-Limburg en daarmee Maastricht is mede daarom een prima plaats om je binnen de culturele sector te bewegen. Het aanbod is niet overweldigend maar geeft daardoor mogelijkheid aan jonge makers om nieuwe initiatieven aan te dragen.

Tijdens het KunstTour-weekend gaan dagelijks zeven kunstenaars uit verschillende disciplines (muzikanten, acteurs, dansers etc.) op het Radiumterrein (de 1ste verdieping Labgebouw) een samenwerking aan. Van 08:00 tot 20:00 kunnen ze gebruik maken van 1400m2 speelveld, enkele materialen, een camera en microfoon. De deelnemers zijn samengesteld door een curatorenteam bestaand uit verschillende makers en initiatieven uit de regio die verschillende kunstdisciplines, opleidingen en artistieke ontwikkelingen vertegenwoordigen. De boeiende samenstelling van jonge en ervaren makers uit de regio toont het lokale talent en biedt hen de mogelijkheid van een interessante samenwerking en podium.

Publiek kan de hele dag ‘kunst kijken’ in zijn meest pure vorm; de kunstenaar aan het werk. Op afstand is alles ook te volgen via live-radio en streaming. Het volgen van de deelnemers in het speelveld tijdens KunstTour zal interessante momenten opleveren en openbaringen voor menig toeschouwer. – Door Marjolein van der Loo

 

 

1400m2 speelveld

Het Radium – Labgebouw – 1ste verdieping.

 

 

 

Ontmoet de spelers van The ‘No More Boring Art’ Project:

 

Gaétan Bobichon

I’m a designer-maker, who plays with materials experiment and conceptual ideas in order to find a new way of working. I’m interested in objects and their surroundings because I want to show a new role of the designer in the 21st with provocative and ironical purposes. According to me the designer has to be engaged with society, and provides tools for everyone to understand it. Dealing with a process of hijacking objects, in order to question the beauty, value, aesthetics and status of them. I like to create a new sense or paradox between objects that refer both to high and low cultural level. I was born the 30th of March 1990 in Lyon (FR), I’m currently living and working in Maastricht (NL).

 

Ties van Dijk

Making work for Ties is about breaking free from the constant debilitating chatter of the mind. Therefore his works are light, friendly, joyful and express a childlike simplicity devoid of troubling and depressing subject matter, hoping that viewers can connect and relate to a more positive and hopeful side of themselves. He doesn’t exclusively work in a specific medium; analog (drawing, painting, paper cut-outs, textile, objects), digital images, performance, installation, it all works for him. He also frequently works in collaboration with other artists. Ties van Dijk (1993) is an artist living and working in Maastricht where he currently is studying at the master-course POLIS.

 

Fran Hoebergen

In mijn werk spelen consumptie, rituelen, trance, de duivel en het alledaagse vaak een rol. Ideeën hierover ontstaan door onderzoek naar cult, politiek, bourgeoisie, mediagebruik en muziekgeschiedenis. Dit uit zich in multi-mediale installaties en performances waarin op speelse wijze geëxperimenteerd wordt met de spanning en verhouding tussen onderwerp, tijd en ruimte. Recentelijk schrijf ik veel teksten en gedichten die ontstaan uit dagelijkse beslommeringen, zij krijgen ritmes, melodieën en worden zo gaandeweg tot nummers gevormd. Nummers en geluiden vinden soms een plek in de performances en installaties, en beeldend werk wordt zo ook weer vaak gemaakt naar aanleiding van deze muziek.

 

Kim Reijntjens

In haar praktijk werkt Kim met de uitwisselbare rol van acteur, performer, regisseur en bezoeker. Ze gaat hierin te werk als de ‘empty person’. De empty person is een leeg omhulsel, een niemand die iemand zou kunnen zijn. Het gaat haar om de rolverandering en het herpositioneren, het achterlaten van jezelf en het behelzen van een ander karakter. Of het fysieke werk een decor, een coulisse of een podium is blijft in het ongewisse. De grens tussen realiteit en fictie vervaagt en als toeschouwer weet je niet of de performance al geweest is, nog moet beginnen of op dat moment bezig is.

 

 

Alice Schavione

Born in Naples, Italy, in 1987. I am graduated in graphic design and specialized in printmaking. After an internship at Grafisch Atelier Daglicht in 2015 I choose to extend my stay in the Netherlands and I am now following the master course Polis at MAFAD, in which I seek further developing in positioning my work which moves between printmaking and drawing. In my practice I am fascinated by colors, patterns and symbols. Inspiration is rising from inner toughts that get confronted with everyday reality, generating an imaginary that can tell stories to the viewers.

 

 

Titia Eggen

Vluchtig, tijdelijk en kwetsbaar. De plek waar je in gedachten bent bevindt zich vaak op een andere locatie dan waar je fysiek bent. In gedachten vaak ergens anders. Mijn werk is conceptueel van aard en gaat over de plek, waar je fysiek of mentaal kunt zijn, tegelijkertijd of separaat. Dwalend door eigen gecreëerde werkelijkheden, die door elkaar heen lopen, met ongrijpbare momenten. Juist dit ongrijpbare ervan blijft fascinerend. In mijn projecten neem ik telkens een bepaald facet van dit ongrijpbare ‘ergens zijn’, hier=ergens, onderweg zijn, een omweg, waar de voeten staan en ergens vandaan moeten. – Titia Eggen, mei 2017.